Det er blitt en ganske vanskelig øvelse i seg selv, å velge riktig sykkel til sitt behov og ikke minst budsjett. Jeg har syklet på ganske mange forskjellige typer sykler, og jeg må innrømme at det ikke er lett å velge kategori sykkel. Med årene har både kategori sykkel, og ikke minst modellutvalget innenfor hver kategori – økt voldsomt. Det å bruke god tid når man skal handle sykkel, er noe jeg absolutt anbefaler. Den første jobben man må ta fatt på, er å kartlegge hvilke behov man har. Da vil man etter hvert finne frem til riktig type sykkel, men jobben er langt fra ferdig. Jeg vil si at det er nesten like vanskelig å velge riktig sykkel, som det er å handle riktig bil – la oss ta den første runden på dette med sykkelkategorier – og det vil som dere ser være ganske bredt utvalg vi skal jobbe oss gjennom.

Asfalt eller marka?

Jeg starter med å se på kategorien «Hybrid» Dette er ikke helt tilfeldig, fordi det viser seg ofte at mange mosjonister – ender opp med denne type sykkel. Her får man på en måte både en MTB-, tur- og landeveisykkel i en og samme sykkel.Som jeg skrev i overskriften så må man finne ut hvor man skal bruke sykkelen mest, dette er ikke minst viktig når det kommer til valg av dekk. Men la oss ta det steg for steg, jeg tror vi starter med hva som kjennetegner de forskjellige sykkeltypene først som sist.

Asfalt eller marka?

Sykkelkategorier/sykkeltyper

For de som vet lite eller nesten ingenting om sykler, tenker jeg at det kan være greit å definere de forskjellige syklene – i en veldig kortfattet forklaring.

Terrengsykkel: Disse kjennetegnes ved at de har kraftig ramme, og ofte med brede dekk – nesten utelukkende med knaster. Hjulstørrelser fra 26 tommer og opp til 29 tommer.

Hybridsykkel: Også disse har relativt grov ramme, men ikke så kraftig som rammene man finner på en terrengsykkel. Dekkene er smalere, og ofte med mindre knaster enn på terrengmodellene.

Landevei: Disse kalles ofte også for racersykkel, og er typisk den samme type kategori du ser proffene bruke på de store rittene – Tour de France, Tour of Norway også videre. Syklene har ofte spinkle rammer, og veldig tynne dekk uten knaster. Dette er sykler som utelukkende er lagt for fart og gode veier, hjulstørrelse er 28 tommer, uansett hvilken modell man velger.

Cyclocross: Dette er kort fortalt en blanding mellom en terreng- og landveisykkel. Egenskapene til cyclocross er ganske spesielle, men dette kommer jeg tilbake til senere. Jeg har selv ganske mye erfaring med denne sykkeltypen, og jeg kan røpe så mye som å si at den er både praktisk og morsom å sykle med.

Elektriske sykler

De siste årene har dette med elektriske sykler, kommet for fullt. Jeg skal ikke ta med denne type sykkel i denne omgang, men vil prøve å komme mer tilbake til det i senere artikler. En elektrisk sykkel er absolutt noe å vurdere, i alle fall for de som ser på sykkelen kun som et nyttekjøretøy.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.