Da er jeg tilbake med enda en artikkel, som jeg håper kan veilede dere litt der ute i den store jungelen av sykler og utstyr. Sykling har blitt en helårsaktivitet for mange, enten om det er snakk om trening- eller nyttesykling. Når man skal sykle på vinteren, er ekstra viktig å tenke på hvilket utstyr som er mest hardfør. Spesielt salt på veiene, er noe gir og bremser ikke er så veldig glad i. På denne tiden av året, er det derfor ekstra viktig med godt vedlikehold, vask og smøring av sykkelen din. Et sykkelkjede med krans- og kranktenner, kan leve ganske mye lenger om det er rent og fritt for smuss og sandpartikler. Dette med vedlikehold av sykkel, er noe mange sluntrer unna med. Resultatet vil da ofte være en sykkel, som ikke fungerer optimalt. Om man bruker litt tid på å holde den ved like, vil man ha et billigere sykkelhold og ikke minst en mye bedre opplevelse av å bryke sykkelen. Men nå skal vi se litt på skivebremser, vi forflytter oss vekk fra de litt mer enkle felgbremsene fra forrige artikkel.

Hydrauliske skivebremser

Det er ikke noen tvil om at skivebremser, er en helt annen opplevelse enn det man har med felgbrems. Det sies at de krever svært lite vedlikehold, men det som er påkrevd er desto mer viktig at du utfører riktig.Det finnes også mekaniske skivebremser, og hva som er best kommer nok mye av hvem du spør. Men når det kommer til vedlikehold, er det nok lettere med de mekaniske uten tvil. Men bremseeffekten er uten tvil, langt bedre på de hydrauliske – om man har vært flink med vedlikehold og til en viss grad også renhold.

Bytte av bremseklosser og eventuelt bremsevæske

Hyppigheten av bremsekloss skifter avhenger naturlig nok av bruken, men du kan nok regne med ett sett klosser i løpet av en sesong. Bytte av bremsevæske varier fra modell til modell, så her må du enten sjekke med forhandler eller finne opplysninger på nettet.De aller fleste hydrauliske skivebremser, bruker vanlig bremsevæske slik som du finner på bilen din – de mest brukte er DOT#3 og DOT#4. Men vær oppmerksom på at også noen bremser bruker mineralolje, dette er det viktig å være oppmerksom på.

Bruk av verneutstyr

Bruk av verneutstyr

Det er viktig å beskytte seg selv og miljøet, når du jobber med denne type væsker. Om du skulle få bremsevæske på huden eller i øyne, er det svært skadelig. Så her gjelder det å bruke både hansker og vernebriller, og lakken på sykkelen din er heller ikke veldig glad i nærkontakt med bremsevæske.Jeg vet det er mange som setter sykkelen på verksted, slik at fagfolk kan utføre denne jobben. Hva man velger blir jo opp til deg selv, men med litt teknisk innsikt og noe verktøy – er det absolutt en overkommelig oppgave å ta det selv.

Lufting av bremser

Dette blir som med bremsene på bilen din, at det kan forekomme luft i bremsesystemet. Årsaken til dette kan være flere, men etter man har byttet bremsevæske skal man være litt oppmerksom.Sjekk at bremsene tar skikkelig, ta en prøverunde i trygge og kontrollerte omgivelser – før du legger ut på veien i alle fall.Luft i systemet kan også skyldes lekkasje, og da vil jeg anbefale at fagfolk tar en sjekk av sykkelen din.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.