Jeg er lidenskapelig opptatt av sykkel, og har siden jeg var liten gutt vært oppslukt av det å sykle. Jeg startet i ganske ung alder med å sykle turer, de første årene var det sammen med min far. Jeg husker veldig godt når vi skulle hente min første sykkel, det var en blå DBS Junior som ble kjøpt på Oslo Sportslager – det måtte nok være rundt 1973-1974. Vi bodde i Oslo så det ble mange turer i og rundt byen, turer langs Akerselva var favoritten for både meg og faren min. Han likte også godt å sykle, så vi hadde mange flotte opplevelser på sykkelsete. Når jeg ble litt eldre så ble turene bare lengere og mer krevende, og faren min ble byttet ut med jevngamle kammerater. Vi syklet store deler av sommerferien, med langtur til Trondheim i 8.klasse som første store ekspedisjon. Jeg kan huske at jeg nærmest måtte grine meg til den turen, men tur ble det.

Hybridsykkel er nummer én på langtur

Hybridsykkel er nummer én på langtur

Med langtur i denne sammenheng, så mener jeg med oppakning og telt. Jeg har syklet Den Store Styrkeprøven en del ganger, det er i aller høyeste grad langtur det også – men i form av et turritt. På ritt trenger man ikke all verden av utstyr med seg, da arrangøren har matstasjoner underveis i løypa. Tidligere var det tillatt med følgebiler i Styrkeprøven, som sørget for å frakte reservedeler og ekstra skift med sykkeltøy  også videre.Sykkeltype på landeveisritt, er for meg enten racer- eller cyclocross.

Lindesnes – Nordkapp

Jeg vil trekke frem et eksempel, på hvor allsidig en hybridsykkel faktisk er. Jeg syklet for en del år siden fra Lindesnes til Nordkapp, på en hybridsykkel med rett styre og 5 sykkelvesker.Den samme sykkelen brukte jeg daglig som jobbsykkel også, så jeg kan ikke få fullrost hybriden nok. Jeg syklet i gjennomsnitt 15 mil daglig, i drøye 2 uker. Dekkene jeg valgte er det som kalles for slicks, noe som betyr at det er minimalt med mønster – men med utrolig gode rulleegenskaper.

Prisnivå

Jeg har tidligere sagt at man bør handle sykkel, fra 5000 kroner og oppover. Om jeg ikke husker feil, så lå min tursykkel på 6-7000 kroner på begynnelsen av 2000-tallet. Kvalitet og utstyrsnivå på sykkelen, var mer enn bra nok selv på en langtur som Lindesnes – Nordkapp.

Hybridsykkelen ruller langt bedre enn terrengsykkelen

Hybridsykkelen ruller langt bedre enn terrengsykkelen

Dette er nok det som er viktigst å tenke på, når det kommer til langturer. Hybriden har store og smale hjul, noe du ikke finner på terrengsykler. Dette var vi litt inne på, i forrige artikkel. Jeg opplevde ikke 150 kilometer daglig, som noe problem på vei opp til Nordkapp. Stedvis var det lange strekninger med grusvei, men dette var ikke noe problem med hybriden. Selv med slicks dekk, gikk det helt greit å forsere veiarbeidsområder med grus og stedvis store steiner.

Cyclocross er et godt alternativ

Om jeg hadde gjennomført turen i år, hadde jeg nok fortsatt valgt hybridsykkel – alternativt cyclocross. Den nye tursykkelen min nå, er faktisk en cyclocross – som jeg i tillegg til sykkelvesker, også kan bruke sykkeltilhenger på.Mer om cyclocross og sykkeltilhenger, kommer senere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.