Jeg har hverken hatt økonomi- eller behov for dyre sykler, jeg tenker da på sykler som koster flere titallstusen. Den dyreste sykkelen jeg noen gang har hatt i mitt eie, er cyclocrossen som jeg har den dag i dag. Dette er en sykkel som hadde utsalgspris på cirka 20 000 kroner i 2008, men jeg kjøpte den på høstsalg til nesten halve prisen. Det kan med andre ord la seg gjøre, å få relativt kostbare sykler til en grei pris. Når man begynner å bevege seg over 20 000 kroner, så begynner vi også bevege oss vekk fra hva en amatør trenger. Med amatør så mener jeg oss «hverdagssyklister» eller «hobbysyklister» om du vil. Man får veldig mye bra i lavere prisklasser, så det er rett og slett sløsing med penger å bruke mer enn 20 000 kroner på å kjøpe en sykkel. De dyre syklene er ofte mindre slitesterke, dette fordi både ramme, hjul og girsystem er veldig lette i vekt – dette er så klart for å få ned vekt, men det går på bekostning av levetiden.

Lavere vekt – høyere pris

Som jeg akkurat var inne på, er det ofte slik at lavere vekt betyr høyere pris. Men det finnes unntak, om man ser til andre typer sykler enn hva man hadde tenkt seg opprinnelig.

Kunden som vet budsjettet – men ikke helt hva han trenger

Kunden som vet budsjettet – men ikke helt hva han trenger

En kunde har satt av 10 000 kroner til sykkelkjøp, men han vet ikke helt hva han vil ha men sykkelen skal være så lett som mulig – dette fordi hans egenvekt er en god del over idealvekten.Han synes terrengsykler ser tøffe ut, og faller for en flott modell hos sykkelforhandleren. Problemet er at sykkelen koster det dobbelte, av det som er budsjettet hans. Vekten på terrengsykkelen lå på cirka 13 kilo. Dette var langt over hva han var på jakt etter, dessuten var den fulldempet og mannen hadde ikke noen planer om å sykle i terrenget. Mest trolig skulle den mest brukes på gode gang- og sykkelveier.Når han blir veiledet av en dyktig kundebehandler, så får han tips om at de faktisk har en landeveissykkel til 9 900 kroner– og med en vekt på cirka 9 kilo. Denne sykkelen passet egentlig mye bedre til kundens behov, og han fikk en sykkel som veide 4 kilo mindre til halve prisen av terrengsykkelen.

Prisgrupper vs. vekt

La oss sammenlikne pris kontra vekt, innenfor de samme sykkelgruppene. For det er jo ikke alle som vil eller kan, bytte fra den ene sykkelgruppen til den andre.En helt gjennomsnittlig hybridsykkel, ligger på omtrent 6 000 kroner og veier cirka 12 kilo. Dette er samme pris- og vektgruppe, som min langtursykkel befinner seg i. Med andre ord en veldig grei sykkel, som holder lenge for de fleste.Om du vil presse ned vekt under 10 kilo, så ryker du fort på 10-15 000 kroner. Hvis vekt er viktig for deg, er dette noe å vurdere. Men noen sier at det er billigere å slanke seg, noe som faktisk er sant og sunnere.

Lette terrengsykler er svindyrt

Om man vil under 10 kilo på terrengsykler, må man regne med en pris fra 20 000 kroner og oppover. Dette fordi det er kraftige sykler, som da må leveres med karbonrammer – som er vesentlig dyrere enn aluminiums rammer som de rimeligere modellene ofte har.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.