I min forrige artikkel så gikk vi raskt gjennom, de forskjellige type sykler som finnes på markedet. Som jeg også var litt inne på, så er det viktig at man bruker tid på å handle sykkel. For de som ikke har syklet så mye, kan det være fort gjort å rett og slett kjøpe noe man ikke har behov for. En sykkel kan være en ganske dyr investering, og det kan være fort gjort å ende opp med en dyrere sykkel – enn det du hadde tenkt deg. I dag så får man ny sykkel fra snaue totusen kroner, og opp til nær sagt det uendelige. Jeg har erfaring med at sykler fra femtusen og oppover, ofte er det du bør regne med – om du skal ha litt kvalitet på ramme, gir, bremser og ikke minst hjul. Men igjen, hva er behovet ditt? Men styr unna de aller billigste syklene, da vil du nesten garantert få problemer – og da er mye av gleden ved å sykle borte.

Unngå impulskjøp eller forelskelse

«Løp og kjøp» er det en reklame som forteller oss, men dette er vel sjeldent et godt råd – og absolutt ikke når det kommer til kjøp av sykkel. Det finnes en rekke tester av sykler, som ligger åpent på nettet – eller i en av de mange gode sykkelmagasinene som er å få kjøpt.

Trening, konkurranse eller jobbsykling

Trening, konkurranse eller jobbsykling

Det kan jo tenkes at man er en allsidig syklist, som faktisk driver med nær sagt all slags type sykling. Men det er ikke det som er viktig, eller som er mitt budskap her – men tenk over behovet og tenke detaljer. Noen ender faktisk opp med å ha behov for to sykler, ja en dog tre kan også skje. Men da snakker vi om de som har tatt syklingen et steg videre, jeg prøver nå å ha fokus på de som har lite sykkelerfaring – men vil komme i gang med en fantastisk hobby og treningsform.

Ikke tenk på utseende, men på funksjonalitet

Det er nesten med sykler, som det er med biler. For det er jo slik at det som ser tøft og fancy ut, ikke alltid er det mest praktiske eller riktige. Hybridsykler er etter min og mange andres mening, den desidert mest praktiske og riktige sykkelen for svært mange. Om man er en jobbsyklist, treningssyklist og for den saks skyld feriesyklist – ja så kommer man svæt langt med en hybrid.Jeg vet at mange velger den vekk fordi de ofte kommer med rett styre, men det finnes også modeller med bukkestyre – eller racerstyre om du vil. Jeg har selv masse erfaring med denne type sykkel, både korte og lange turer.På en hybridsykkel kan man lett montere, både skjermer og bagasjebrett. Dette kan være kjekt å ha i hverdagen, og ikke minst veldig greit på dager med våt veibane. Noen hybridmodeller kommer med nevnte utstyr, påmontert fra fabrikk. Men om man velger å etter montere, så koster ikke dette all verden.Jeg håper dere vil følge med i min neste artikkel om sykkel og sykkelkjøp!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.