Bør vi ha flere lånesykler i byene?

I Oslo, og mange andre norske byer, er det lagt til rette for at man kan komme seg rundt med sykkel. Perfekt er det ikke, noe bilister og syklister kan skrive under på. Samtidig må alle parter innrømme at vi har kommet langt.Samtidig er det et økende behov for å sørge for bedre luftkvalitet i byene. Flere byer har innført restriksjoner på biltrafikk inn til byen i form og flere er varslet. Politikerne og miljøorganisasjonene har som mål å gjøre bilkjøring dyrt og tungvint i byene. Mindre biler hjelper selvsagt på luftkvaliteten, men butikker og tjenesteytere i bykjernen sliter. Det har blitt gjort et forsøk med å sette ut lånesykler og helt nylig også elektrisk lånespark, for å gjøre det enklere for folk å komme seg rundt. Så, trenger vi mer av dette?

Erfaringene så langt

Det har vært blandede erfaringer med bruken av sykler i bybildet. Det er en praktisk måte for en enkeltperson å komme seg fra A til B, men vanskeligere for en familie. Brukerne av syklene er ofte personer som er alene, og gjerne skal fra et sted til et annet. De tar toget eller annen offentlig transport inn til byen. Det lar dem sitte å spille på kortregler.no, supercell.com, pokerstarscasino.com eller bare lytte til musikk. En liten pustepause i en hektisk hverdag som mange setter pris på. Utfordringen er at denne gruppen sjelden bruker mye penger i bykjernen. De handler gjerne mat til en liten husholdning, men har mindre behov for de andre butikkene. Større familier og/eller personer som brukte bykjernens butikker aktivt, har nå trukket ut til handlesentrene. Å gå og bære på store poser med varer, eller sitte på offentlig transport med bokhyller, er lite populært. Derfor har den viktige fottrafikken forsvunnet.

Sykler og sparkesykler over alt

På tross av utfordringer knyttet til by-syklene, har man fortsatt med å sette ut sykler og i det siste har det også kommet elektriske sparkesykler. Det er derfor sjelden et problem for noen å finne et fremkomstmiddel når de trenger det. Ulempen har vært og er at de ikke setter syklene på plass. Mange blir stående helt andre steder. Dette har skapt irritasjoner, og spørsmålet blir hvem som skal betale for arbeidet med å samle inn syklene og sparkesyklene. Skal man tilby flere elektriske versjoner, er det viktig å finne ut hvordan man skal sørge for at enhetene blir satt på lading.

By-sykler med flere muligheter

En løsning som har blitt diskutert er å gjøre syklene mer praktiske for de om skal handle. Utfordringen er at man ikke kan gjøre sykkelen for tung. Sykkelposer, hengende på hver side av bakhjulet, har vært foreslått. Her kan man få plass til endel mindre kjøp. Det har også vært foreslått å ha egne vogner som kan hektes på sykkelen eller en permanent kasse som er festet på sykkelen. Igjen er ulempen at dette må gjøres lett tilgjengelig ellers vil det ikke bli brukt. Syklene tar allerede opp plass, så hvor skal man sette en sykkelvogn?

Bysykkel

Bruk teknologien!

De fleste av oss er godt kjent med app’er. Så hva med en app som lar deg reservere på forhånd en by-sykkel med vogn? Og at du kan betale en liten sum, en slags reservasjonssum for å bruke sykkelen. Når sykkelen settes inn i et godkjent stativ, får du pengene tilbake på konto. Dette vil løse mange utfordringer, men det krever at man skaper et system som er fleksibelt og pålitelig. Har du reservert sykkel med sykkelvogn, må den være tilgjengelig. Dette er selvsagt en utfordring så lenge personer ikke setter syklene tilbake. Kanskje en løsning er å sette opp en utleveringsrunde, drevet av el-kjøretøy. De sørger for at reserverte sykler står på plass og henter sykler som er på avveie. Dette burde være mulig med hjelp fra dagen teknologi.

Bruk budfirma med elektriske budbiler

Ønsker vi å ha en aktiv bykjerne, med restauranter, butikker, puber og annet, så må vi ha fottrafikk. Utfordringen er å gjør handling og bruk av bykjernen hyggelig og praktisk som mulig. Man må etterligne forholdene som gjorde det enkelt å handle. En viktig årsak til at man tok bilen inn i sentrum var å ha et sted å lagre varene, mens man kunne være fri til å handle mer eller til å dra på restaurant. Så en løsning på dette er å tilby hjemkjøring av varene. Bruke elektriske varebiler, budbiler eller mopeder som raskt leverer varene til ønsket sted. En annen løsning kan være å lagre varene i butikken, eller at man har tilgjengelige oppbevaringsbokser. Da kan man slippe å bære med seg ting.  Oppbevaringsbokser ved togstasjonen og bussterminaler, er allerede tilstede. Så noe av infrastrukturen er allerede tilgjengelig. Utfordringen, som alltid, er om folk er villig til å gjøre litt ekstra og endre på vanene sine for å få en bedre fremtid.  

Bør vi ha flere lånesykler i byene?
Rull til toppen

© 2020 STB Racing